Dvacátý třetí ročník soutěže byl v nové podobě velkou výzvou nejen pro účastníky, ale také pro nás organizátory. Nejvýraznější novinkou je vyhrazení prostoru pro prezentaci projektů sestávajících z vlastního pozorování, pokusů nebo aktivit v blízkosti školy či domova, přičemž jsme současně zrušili dobrovolný výtvarný úkol a zkrátili čas jak v teoretické části snížením počtu otázek,tak v praktické části, odkud zcela zmizela osmisměrka. Našim cílem je povzbudit děti k bádání, hledání odpovědí na jejich otázky a sdílení jejich objevů a pomoci jim tak rozvíjet nejen znalosti z oblasti přírodních věd, ale také dovednosti jako jsou rozhodování se, spolupráce v týmu a sebeprezentace.
Využijme tedy konec roku k rekapitulaci uběhlého ročníku a ohlédněme se za tím, co se v Pachu ve školním roce 2023/24 povedlo a co by si zasloužilo do dalších let vylepšit.
Téma “Voda, voděnka” bylo vyhlášeno v únoru a první oblastní kolo se uskutečnilo už 19.března. Mnoho času na přípravu jsme tedy nedopřáli a tudíž jsme nečekali ani žádné zázraky. Ovšem to, co soutěžící předvedli, nám vyrazilo dech. Nebylo jediného týmu, který by dorazil nepřipraven. Úroveň prezentací se samozřejmě lišila. Některé týmy si připravily 3D modely, názorné pokusy nebo dokonce i divadelní scénky. Powerpointové prezentace byly kromě obrázků a fotek často vylepšeny o audio stopy nebo krátké video ukázky. Mnohdy se četlo přímo z prezentace nebo z připravených poznámek, někde byl projev naučen nazpaměť a odrecitován jako básnička. Nejpoutavější ale byly prezentace, kde mluvčí hovořili tak zapáleně a přesvědčivě, že jsme ani na okamžik nezapochybovali, že s námi sdílí téma, které pro ně něco znamená. Vážíme si energie a času, který si vyžádala domácí příprava, všech účastníků, shodli jsme se však jednohlasně, že nejsilnější byly projekty odrážející zápal a nadšení svých tvůrců.
Na jaké změny se lze letos těšit? Hodnocení prezentací v oblastním kole zkusíme tentokrát připravit tak, aby si je týmy mohly odnést s sebou spolu s vyřešenými testem a poznávačkou. Upravíme hodnocení prezentací, abychom zdůraznili, co opravdu považujeme za důležité.
V první řadě je to samostatnost dětí v otázce výběru a zpracování projektu, kde učitel ideálně zastává jen podpůrnou roli. Jistě by bylo snadnější využít materiály z loňské školní výpravy, věříme však, že čím autonomější mají děti vztah k projektu, tím více energie jsou ochotny do vlastní práce vložit.
Cítíme potřebu vyzvednout význam spolupráce v týmu a náležitě ji ocenit. Budeme rádi, když se dozvíme, kdo se jaké role v týmu ujal a proč, a jak se mu dařilo.
Prezentace projektu je mimojiné skvělá příležitost k trénování projevu a jeho úrovně od čtení bodů z podkladu k samostatnému projevu v celých větách.
Také chceme ocenit kreativitu a odvahu přinést nový pohled nebo prezentovat vlastní vztah k tématu.
Další podstatná změna se týká úpravy podílů v hodnocení jednotlivých částí, kdy podíl bodů za projektovou část bude snížen na 20%, test a poznávačka budou mít shodně 40%, přičemž v případě shody bodů, přísluší (jako dříve) větší váha bodům z poznávačky.
Dále vyslyšíme nespokojené hlasy, které žádaly, aby se prezentace hodnotily také v krajském kole, hodnocení však předáme do rukou ostatních týmů. Píle a snaha vylepšit prezentaci po zkušenostech z oblastního kola tak nevyjdou marně. Prezentující dostanou hodnotnou zpětnou vazbu, stále však toto hodnocení nebude mít vliv na umístění v krajském kole, kde zůstanou rozhodujícími test a poznávačka. Po technické stránce se osvědčilo odevzdání elektronických projektů ve formátu power point, které jsme na místě před samotným zahájením postahovali z externích disků. Komplikace s projekty uloženými na cloudu jsme sice vyřešili, ale došlo při tom ke zbytečnému zdržení a prostojům. Proto budeme i letos vyžadovat po soutěžících s projektem v elektronické podobě o přinesení na externím disku s sebou. Výhledově by se dalo uvažovat i o možnosti uložit projekt předem na připravené místo na cloudu, v současnosti však i z hlediska časového a bezpečnostního je nejjistější cestou odevzdání projektu ráno v den soutěže.
Nově také zveřejňujeme téma s větším předstihem, aby měli účastníci nadcházejícího ročníku dost času pouvažovat nad výběrem svého projektu. Letošní téma zní “Zahrádka pro radost i užitek”. Věříme, že tento čas bude vhodně využit. Přejeme tedy všem účastníkům soutěže i pedagogům hodně zdaru, zápalu a zábavy při přípravě a těšíme se na jaře 2025 naviděnou.